måndag 16 mars 2015

Kostnad Mäklare Haninge

Som ni vet träffade jag ett flertal mäklare innan jag valde vem som skulle få förmedla min lägenhet.
Till slut valde jag att gå på min magkänsla och det visade sig bli ett lyckokast.

Men jag har fått frågor om det skillde sig mycket på mäklarnas arvode så jag tänkte att jag sammanställer det kostnaderna i det här blogginlägget.

Mäklararvodet skiljer sig åt beroende på typ av bostad och hur stor bostaden är.
I detta fall rörde det sig om en lägenhet på 86 kvm.

Hem Mäklarna
Fast arvode 45 000 kr
+ 10% på summa över 1 400 000 kr

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling
Fast arvode 35 000 kr
+ 10% på summa över 1 500 000 kr

Husman Hagberg
Fast arvode 30 000 kr
+ 10% på summa över 1 400 000 kr

Bjurfors
Fast arvode 33 000 kr
+ 10% på summa över 1 400 000 kr

Dessa redovisade arvoden är oförhandlade, de flesta mäklare brukar vara villiga att göra något åt priset om du bara vågar fråga :-)

Som ni ser så skiljer sig utgångspriserna inte särskilt mycket åt, jag tror på att först börja titta på vilka mäklare som sålt bostäder i ditt område och sedan träffa fler mäklare och välja den som har bra lokalkännedom och inger mest förtroende.

Själv valde jag att sälja med Johanna från Skandia Mäklarna, en supergullig tjej med en genuin vilja att göra ett bra jobb.

 Lycka till med din försäljning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar