onsdag 29 april 2015

Villa Solsidan

Vi kommer att bygga en kundanpassad villa Solsidan, från Vårgårdahus.

Så här ser ursprungsritningarna ut:

Entréplan


Övervåning



Fasad

Det vi hittills säkert bestämt oss för är att bl.a. ta bort passagen på övervåningen och sätta in ett extrafönster på gaveln. På entréplan tänker vi bygga in ett extra förråd under trappan och sätta upp en extra vägg i vardagsrumsdelen för att få ett sovrum till.
Vi kommer också sätta in en kamin, byta ut fasaden mot liggande träpanel och lägga svarta takpannor.

Det jag funderar över nu är hur vi ska planera entrén med dörrar och ljusinsläpp.
Att klura på olika lösningar är superroligt men samtidigt väldigt svårt då jag är rädd att vi väljer fel så att vi ångrar oss i slutändan. Allt ska ju matcha så att det passar ihop och blir en bra enhet.

5 kommentarer:

  1. Va kul att vara i början av byggfasen - ni har verkligen en härlig resa framför er. Hoppas jag inte skrämde helt slag på dig med kostnaderna. Mina 950 är alltså inklusive tomten. Jag räknade in alla utgifter som låg utanför själva husbygget. Vår tomt kostade 630, så det är "bara" 320 extra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Puuuhh, jag blev nästan mörkrädd när jag läste ditt inlägg. Tomt och markentreprenaden har vi lagt som enskilda poster i vår budget men jag är övertygad om att även vi kommer råka ut för en hel del oväntade kostnader under resans gång. Det tillhör väl mer regel än undantag om jag förstått rätt.
      Just nu så står det mesta still hos oss, vi väntar på att få de ifyllda bygglovshandlingarna från husleverantören så att vi kan skicka dessa till kommunen.
      Ha en fortsatt bra dag! /Jenny

      Radera
  2. Och vi är nöjda, flyttar in om 26 dagar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 26 dagar går fort, vilken lycka att äntligen få flytta in :-)

      Radera